Aankomst Zuid-Afrika

12 september 2017 - Hoedspruit, Zuid-Afrika

Zaterdag 9 september:
Zuid-Afrika, here we come! Vandaag vertrekken we dan eindelijk. Het plan dat begin 2016 ontstond en dat we grotendeels ook vorig jaar al min of meer "geregeld" hadden, gaat nu daadwerkelijk beginnen. Het voelt heel ver weg, want doordat we het al zolang geleden geregeld hebben, zat het niet echt meer in 'ons systeem'. Maar het voelt goed!
Dit In tegenstelling tot de wekker die om 4:30 gaat. Hup, in de auto naar Schiphol. De genomen marge hadden we dik nodig; overal lange rijen. Toch net op tijd bij de gate om met KLM naar Johannesburg te vliegen. Naast ons zat een meisje van 18 die 'even' 3 maanden vrijwilligerswerk gaat doen bij een dierenkliniek. We waren beiden onder de indruk hoe stoer ze was. Wij waren heel wat minder stoer op die leeftijd.
Na een dikke 10 uur vliegen landen we om 22:00 in Johannesburg. De reis viel mee, maar we voelen ons beiden behoorlijk wasted. Onze chauffer staat klaar om ons op te pikken en naar de Airport Lodge te brengen, 15 minuten verderop in Johannesburg. Naast ons nog 2 andere reisgezelschappen die daar ook een nacht slapen. We checken ons om 23:30 half slaapdronken in en besluiten om redelijk direct ons in slaap te laten vallen. Dat viel Anita wat lastiger toen het daar op aankwam ;)

Zondag 10 september:
Wakker worden in Zuid-Afrika. We hebben mindere momenten in ons leven meegemaakt. Eindelijk de eerste beelden bij daglicht zien. Eerst snel douchen en korte kleren aan. Het is overdag ruim 28 graden, dus de bergstappers blijven in de doos. Het ontbijt is simpel, maar goed! Vers fruit, dus Emiel in zijn nopjes. Al vrij snel krijgen we bericht dat onze auto er is: een Nissan X-Trail. Wat een ruimte in die bak, we voelen ons gewoon bezwaard. Kort daarop volgt een korte uitleg van de lokale reisoperator, Tonny. Zij is 23 jaar geleden geïmmigreerd naar Zuid-Afrika. Ze verteld kort wat feiten, do's en dont's, maar echt inhoudelijk wordt het niet. We besluiten het pedaal van de X-Trail in te trappen om vandaag 400km te rijden en uiteindelijk in Hazyview uit te komen. Verwachte reistijd 6.5 uur. Eerst even wennen aan het links rijden, sturen aan de rechterkant, schakelen links, knipperlicht links en... Aarrgghhh... Gelukkig is het eerste gedeelte van de route saai en weinig te beleven. Ideaal om aan deze situatie te wennen. Snel Johannesburg uit.. Op advies van onze Haagse Tonny stoppen we na 2.5 uur rijden in Dulstroom voor een kop koffie en lunch. Er zijn inderdaad veel leuke tentjes te bekennen en we besluiten ergens onze auto te parkeren. Winston snelt naar ons toe en stelt zich voor: hij zal over onze auto waken. We lopen het restaurantje binnen dat specialist blijkt te zijn in Belgische wafels.. En ze hebben ook pizza! Logische combi ook. We lopen door en komen uit op een prachtige achtertuin. Totaal niet verwacht! Er zitten veel groepen mensen te eten en kletsen, dus we besluiten ook maar zo'n Belgische wafel met spek en ei te proberen. Damn, serieus goede keuze! Hier kunnen de Belgen nog wat van leren. Winston geven we 10 rand voor zijn trouwe dienst.
We vervolgen onze route via de Long Tom pas. Ok, nu zijn we echt geraakt. Terwijl Emiel alle haarspeldbochten als een Max Verstappen pakt, passeren we prachtige landschappen, rotsformaties en vergezichten. En dit is pas het begin! Uiteindelijk komen we rond 17:30 aan bij onze B&B in Hazyview. We slapen vannacht in een ronde hut met een prachtige rieten puntdak. Zo gaaf! De dame die hier werkt is niet op haar mondje gevallen. Ze woont hier, is blank en praat heel goed Engels. Ze verteld vanuit haarzelf over de apartheid en de situatie in het land. Ze geeft ook lokale praktische tips zoals tot hoe laat je over straat kunt lopen, waar je op moet letten, etc. Ondanks de criminaliteit en de overvallen kun je hier prima vertoeven, alleen moet je weten wat je waar en wanneer doet. En oh ja, in Zuid-Afrika verafschuwen ze de band Die Antwoord. Ze hebben zelf geen benul hoe geniaal ze zijn.
We doen even wat kleine boodschappen, pinnen wat contanten en besluiten wat te gaan eten bij Kuka. Dit is serieus de lekkerste biefsfuk die we ooit hebben gegeten!! Uiteraard vers van de braai!!

Maandag 11 september
Na een prima nacht en een heerlijk ontbijt in onze hut in Hazyview begonnen we rond 09:00 aan de populaire panorama route. Op advies van een local eerst even langs de Lone Creek Falls. Onderweg bij een bezinestation in Sabie werd ons door een medewerker verteld dat twee van zijn collega's vandaag toevallig jarig waren. Na onze tip van 20 rand kwamen ze met het verhaal dat er maar 1 bar in onze achterband zat. Ze bewezen dit door water over de band te gooien en daar waren de luchtbellen. Erg toevallig! Wat moet je? Dan maar een prop erin, €15 armer en verder. We feliciteeerden z'n collega's ook alvast voor morgen. Op naar de waterval! Even omrijden ivm een wegversperring door een omgevallen boom op de weg. Maar dan heb je ook wat. Een prachtige waterval in een hele mooie natuurlijke omgeving. Lang kunnen we niet blijven, want we hebben vandaag een vol programma. Opzich slechts 250km rijden naar ons einddoel, maar door alle stops, bochten en vrachtverkeer, zullen we alle tijd hard nodig hebben. Bovendien adviseert men om iedere dag voor zonsondergang "binnen" te zijn. En dat is hier al rond 17:30 / 18:00. Op naar de Panouramaroute.
Na zo'n 60km is de eerste stop Pinnacle met hele mooie vergezichten. De tweede stop vlak daarna is bij Gods Window. Zegt die naam al niet genoeg? Adembenemend uitzicht en na een flinke klim door een heel groenrijke omgeving naar boven, werkelijk een pracht uitzicht.
We slaan een paar stops over en besluiten in Potholes te kijken. Wauw! Ook hier een beste wandeling, maar de omgeving is geweldig. Door watererosie zijn er heel veel gaten ontstaan in rotsen, waardoor er allemaal stroomversnellingen en 'kleine badjes' zijn. Een prima verkoeling bij de 36 graden van vandaag. Even een korte lunch en door naar Hoedspruit. Volgens onze gegevens moet daar onze eindbestemming vlakbij zijn. Dat bleek toch iets verder. Na Hoedspruit bijna nog eens 100km moeten rijden. Het werd al schemerig. Na een paar keer verkeerd gereden te zijn, zaten we eindelijk op de goede weg. Deze weg veranderde in een zandweg waar we nog 30 minuten over moesten hobbelen. Wat waren we blij met die hoge wagen. Anita spotte de eerste dieren naast de weg. Giraffen, zebra's, apen, herten en zwijnen. We flipten totaal! Wat is dat gaaf om te zien en dan ook nog in het wild. Maar we konden niet teveel tijd verliezen dus door naar onze hut. En wat voor één?! Aangekomen in Pezulu rond 18:00, zagen we onze slaapplek: een echte boomhut! Vroeger vaak genoeg dat soort dingen in elkaar geknutselt, maar dit is het betere werk. Met een trap omhoog de boom in! Bovendien met slaapplek en wc maar de badkamer is buiten. Tijdens je douche kijk je uit over de vlakte en kun je zomaar veel wild spotten. Zij kunnen ons blote kontje ook spotten ;) We keken elkaar aan, maar er kwam geen woord uit. Zo bijzonder. Deze plekken bestaan dus niet alleen op televisie ;). Zo mooi. Snel even opfrissen want om 19:00 worden we verwacht bij het avondeten. Dat gebeurd hier gezamenlijk, want andere opties zijn hier in de verste verte niet. We zitten buiten in een halve cirkel rond het vuur. We eten heerlijke kip met groente en salade. Wat een ambiance. Naast ons 2 Nederlandse jonge stellen en leuk met hun gesproken.
Morgen om 5:30 op voor de bushwalk. We kijken hier heel erg naar uit en zijn benieuwd welke dieren we mogen spotten.

Dinsdag 12 september
Om 5:30 gaat de wekker. We hebben een slechte nacht gehad qua slaap. We vermoeden dat de malariatabletten hier (mede) verantwoordelijk voor zijn. Anita kijkt vanuit onze boomhut over de vlakte en roept ineens: een giraf!!!. Vlak voor onze hut. Wat ze eerst aanzag voor een boomstronk, bewoog ineens. We maken snel wat foto's, maar doordat we in de hut lopen beweegt en kraakt de hele boom. De giraf besluit op te staan om zich te verplaatsen. Wat een manier van wakker worden! We drinken snel een kop koffie en starten onze bushwalk met gids; ongeveer 1.5 uur wandelen. Al snel komen we een kudde zebra's tegen. Wat zijn die beesten nieuwsgierig. Verder zagen we nog een kudde buffels, giraffen, gnoes, everzwijnen, impala's, en apen in de bomen rond een grote drinkpoel. Om 7:30 weer terug voor ontbijt. Daarna even wat gerelaxed en een buitendouche genomen in onze boomhut. Kan het nog beter dan dit? We denken van niet. Vlak voor ons raam van onze boomhut loopt een dikke tak. Ineens zien we daar een dikke leguaan over kruipen van een meter lang!! En die kop!! Totaal relaxed heeft hij ons de hele ochtend gezelschap gehouden.
Om 14:00 gaan we op safari met een game drive.

1. R&R:
    12 september 2017
    Wat super gaaf! Erg leuk om te lezen, zo zijn we d'r ook een klein beetje bij... heel veel plezier nog daar en we kijken uit naar de volgende editie!
  2. Sanne:
    12 september 2017
    Super leuk!! Al veel gezien en mee gemaakt. En veel herkenning van onze reis. Veel
    Plezier en genieten! Benieuwd naar game drive.
  3. André en Nathalie:
    12 september 2017
    Wat leuk dat we op deze manier met jullie mee kunnen genieten! Ben zeer benieuwd naar alle foto's! Lekker genieten met zn 2-en daar in Afrika. Dat jullie nog meer mooie dieren mogen spotten! Enjoy! Zonnige groet vanaf Mallorca! 😘
  4. Greetje (mam):
    12 september 2017
    Wat geweldig mooi beschreven. Ik voelde mij even een vlindertje die op jullie schouders mee reisde haha.
    Geniet ervan en koester deze mooie en indrukwekkende belevenissen. Ik denk aan jullie.😘
  5. AH:
    12 september 2017
    Vakantie?! Niks daarvan... jullie hebben t druk met al t moois bekijken 😉👍🏻 Nog een paar heerlijke weken vol avontuur voor de boeg... dat voelt vast nog lekkerder als je weet dat hier de herfst echt is begonnen 😏 Veel plezier de komende dagen X
  6. Pap en Mar:
    13 september 2017
    Jezus wat een verhaal zeg............... tsja toch net even anders dan zuid Frankrijk.
    Wat beleven jullie een mooie momenten......... geweldig.
    Dit is genieten.........................ook voor ons :-)
    We kijken alweer naar het volgende reis verslag uit.
    Baaie dikke kus.
  7. Richard en manda:
    13 september 2017
    Bokkies! Wat ontzettend mooi om terug te lezen hoe jullie aan het genieten zijn! Wat een belevenis. Kijken uit naar jullie volgende reisverslag. Have fun! Dikke kus van ons
  8. Jeanine:
    13 september 2017
    Wat ontzettend leuk om te lezen, jullie zien/ beleven echt veel mooie dingen!!!! Lekker genieten, en ik kijk natuurlijk uit naar de volgende verhalen😉 !!XXX
  9. Puutsje Pimp:
    14 september 2017
    Wauw! We komen eraan...
  10. Roy en Ingrid:
    15 september 2017
    1 woord.... GEWELDIG!!
    Wat mooi en wat een belevenis. Dit blijft jullie hele leven bij.
    Prachtig al dat wild en die natuur.
    Lekker genieten samen!
    Liefs ons xx