Hermanus en Kaapstad

30 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Woensdag 27 september
Tijd om Oudshoorn te verlaten. We stoppen nog even bij een winkeltje dat we eerder gespot hadden voor wat souvenirs. De eigenaren blijken een leuk echtpaar te zijn die familie heeft in Gouda. Al snel krijgen we drop aangeboden uit een oud potje, waar we vriendelijk voor bedanken. Op naar Hermanus! Dit is de laatste 'lange' reis voor ons: 380km. Uiteindelijk hebben we hier ongeveer 5 uren over gedaan. Maar de reis er naar toe was weer adembenemend. Naast de prachtige Tradouw Pass (enorme massieve rotsen en kronkelwegen) hebben we een groot gedeelte van de R62 gereden. Dit is zeg maar de route 66 van Zuid-Afrika. Lange stukken weg in een droog landschap met amper verkeer. Vroeger was dit een hele belangrijke route die door vele dorpen ging. De komst van de grote snelwegen hebben deze weg de doodsteek gegeven, wat je ook merkt in de rustige dorpjes.
Hermanus staat met name bekend om de walvissen. Vanuit Antarctica trekken de walvissen met hun jongen naar de ondiepere en relatief constant warme wateren van Hermanus. Zodra de jongen voldoende vet hebben ontwikkeld, trekken ze terug naar Antarctica. We komen halverwege de middag in Hermanus aan. Het plan was om nog even een boottocht te doen, maar door de stevige wind varen die helaas vandaag niet uit. Dus op advies lopen we een stuk langs de kust en kliffen om vanaf de kant mogelijk walvissen te spotten. En we hebben succes! Wat gaaf om te zien. Zowaar lopen we een stel tegen het lijf die we al een paar keer eerder hadden ontmoet in andere plaatsen. We besluiten die avond met z'n vieren wat te eten. Erg gezellig. We slapen in een super guesthouse vanavond! Een Engels stel dat 2 jaar geleden tijdens hun vakantie in ZA besloot hier een guesthouse te beginnen. No worries luitjes, wij komen wel gewoon terug ;)

Donderdag 28 september
De wekker gaat vroeg: 5 uur. Snel in de kleren en naar de haven. We hebben kunnen regelen dat we vanochtend met de walvisboot meekunnen. Dat was wel mazzel hebben, want die boten zijn dagen van te voren volgeboekt. Een ander stel viel uit en wij konden via via hun plek innemen. En wat een ervaring! Het kost wat, maar dan sta ja wel oog-in-spuit mond met een walvis. We hebben gewoon 5 Bultrug walvissen gespot, waaronder een moeder met haar baby! Ze zwommen onder onze boot door, zodat we ze super goed konden zien. We zouden ze gewoon kunnen aanraken! We waren weer helemaal hyper. Het pakte ook weer te mooi uit, want we zaten precies aan de goede kant van de boot. Na de tocht waren we tot op het bot verkleumt. Snel naar de guesthouse voor een English breakfast en een warme douche.
We checken uit en gaan weer richting de haven. Emiel gaat zee kajakken om nog meer walvissen en zeeleeuwen te spotten. Helaas bleven de zeeleeuwen uit, maar die hadden we vanochtend ook al gezien. De kajak tocht kon niet op tegen de boottocht van vanochtend, maar het was heerlijk op het water en het weer was top.
Na het kajakken verlaten we in de middag Hermanus en gaan we richting Kaapstad. We hadden de tip gekregen om iets om te rijden via Betties Bay. We zouden namelijk naar Boulders Beach bij Kaapstad gaan om pinguïns te spotten, maar in Betties Bay zou het minder toeristisch opgezet zijn. Wat kregen wij hier weer een kick zeg! Hoe gaaf om tussen die grappige pinguïns te lopen, wat een mooie beesten. Er waren ook nog een aantal pinguïn puber jongeren aanwezig. We vonden dit echt heel bijzonder om te zien en mee te maken.
We vervolgens onze weg naar Kaapstad langs de kust. Wat een route!! Die blauwe zee, die zon, die rotsformaties, die planten en dieren onderweg. Het is niet te omschrijven.
Aan het begin van de avond komen we aan in Kaapstad. Hier blijven we 3 dagen op 1 plek. Dat is voor ons een record deze vakantie.

Vrijdag 29 september
Het ontbijt in dit guesthouse was leuk: met alle aanwezigen in de guesthouse aan 1 grote stamtafel. Op die manier praat je met iedereen en wissel je leuke en praktische tips met elkaar uit. Voor ons staat vandaag het bezoek aan Robbeneiland op het programma. De boot vertrekt 5km vanaf onze guesthouse vanuit Waterfront. Emiel daarvoor nog even wat broodjes halen voor onderweg. We hadden een uur begroot om daar te komen, maar alles liep uit. Vertraging in de winkel, moeite met het vinden van de parkeergarage in Waterfront, een overvolle parkeergarage en een dikke rij bij de boot. Het punt is echter dat er op vaste tijden een paar keer per dag een boot vertrekt die je van te voren reserveert. Te laat komen en een boot later pakken is geen optie. We manoeuvreren ons door de rij, moeten nog een broodmes afstaan bij de controlepoort en springen als laatste 2 aan boord. Close call!! Er zijn nog precies 2 zitplekken vrij, maar niet naast elkaar.
De boottocht duurt 30 minuten en de zee is ruw en hobbelig. Gelukkig hebben wij beiden een sterke maag.
Op het eiland gaan we eerst in een bus langs alle bezienswaardigheden (huisjes, begraafplaats, school, etc) en krijgen uitleg van een gids. Daarna krijgen we een rondleiding van een oud gevangene in de gevangenis die daar zelf 5 jaar gezeten heeft. De cellen zijn bijzonder klein (ongeveer 4m2) met een deken op de grond en een klein tafeltje, 30 cm van de grond, om je bord op te zetten. Bizar dat een man als Nelson Mandela hier 19 jaar vastgezeten heeft. We hebben zijn cel gezien, maar ook de rest van het complex. Alles is nog in tact en behoort nu tot Uneso's werelderfgoed.
We vonden het bezoek aan Robbeneiland heel bijzonder om te mogen ervaren en zien, maar het is wel mega toeristich opgezet. Voor ons absoluut geen hoogtepunt, maar wel indrukwekkend. Tijdens de nog ruwere terugtocht met de boot zien we een walvis springen!! Dat hadden we nog niet gezien, wat gaaf!! Helaas zaten we niet klaar met onze camera.
Bij terugkomst in Kaapstad zijn we in de middag de wijk Bo-Kaap ingeweest. De prachtig herkenbare gekleurde huizen geven een heel specifiek straatbeeld. Daarna hebben we boodschappen gedaan, zodat we vanavond (voor het eerst) zelf konden koken. Het klinkt heel decadent, maar we waren het uiteten best wel zat. We hebben in onze eigen keuken dus heerlijk gekookt met lekker wat groenten. Na het eten ook even de plannen voor komende dagen doorgenomen en online kaarten gekocht voor de Tafelberg. Die willen we morgen eigenlijk wel op, maar het is hopen dat het weer meezit want vandaag zagen we hem omringt door een dik wolkendek.

Zaterdag 30 september
We werden wakker met heerlijk weer: warm en geen bewolking. Perfect voor de Tafelberg dus. Na het ontbijt pakken we de auto om in 10 min naar de Tafelberg te rijden. Het eerste stuk van de berg met de auto opgereden en het laatste stuk naar de gondel gelopen. Wat bleek, de gondel was gesloten vanwege de 'harde wind' bovenaan de berg.. Bizar, want het leek wel windstil. De wandeltocht naar boven als alternatief is 1.5 uur via steile trappen klauteren en dat is voor Anita echt nog wat teveel. We besluiten het morgenochtend wederom te proberen.
We stellen ons plan bij en rijden naar Kaap de Goede Hoop, het meest zuidelijke punt van Afrika en een uur rijden vanaf Kaapstad. Een mooie route langs allerlei dorpjes en deels langs de kust. Bij Kaap de Goede Hoop bezoeken we eerst de vuurtoren bovenop de berg. Wat een uitzicht. Daarna een kort bezoek aan het meest bekende zuidelijke punt van ZA. Toeristisch, maar je kunt er niet onderuit om aan voorbij te rijden. Er lopen nogal wat bavianen rond die uit zijn op eten en rugtassen. Het is dus erg oppassen voor ons. Vlak daarna zien we ineens een struisvogel langs de kust lopen. Een beetje vreemde locatie voor zo'n beest om te lopen, maar wij zijn helemaal enthousiast. We verlaten Kaap de Goede Hoop en rijden terug richting Kaapstad. Tijdens onze tocht stoppen we nog in wat dorpjes zoals Boulders Beach en Kalk Bay. In dat laatste dorpje pakken we nog even een terras om van ons een-na-laatste vakantiedag te genieten. Vannacht onze laatste nacht in Kaapstad en Zuid-Afrika. We hebben morgen nog wel de hele dag, want we vliegen pas om 23:00. We hopen dat het weer goed is zodat we ook de top van de Tafelberg kunnen bezoeken. Dit is in ieder geval onze laatste blogbericht. We zien jullie snel weer in Nederland.
Wij verlaten Zuid-Afrika met een lamme kaak: we zijn rechtstreeks in het gezicht geraakt door de schoonheid van dit land. Knock-Out en zwaar boven verwachting. We snappen nu dat mensen hier weer naar terug willen. Het is een soort van thuiskomen. Danki Sud-Afrika!

1. Naomie:
    30 september 2017
    Veilige reis terug en hopelijk nog geluk op de tafel berg!
  2. Ida en pap:
    30 september 2017
    Goede reis naar huis, we hebben meegenoten en herleefden de reis nogmaals. Liefs René en Ida
  3. Jeanine:
    30 september 2017
    Mooie dagen hebben jullie weer gehad geniet van jullie laatste dag
    Ik heb jullie met heel veel plezier gevolgd ontzettend leuk om het allemaal te lezen
    Goede reis terug tot snel !!!
  4. André en Nathalie:
    30 september 2017
    Hopelijk kunnen jullie morgen nog naar de top vd Tafelberg! Geniet er nog ff van en alvast een goede vlucht✈️! Tot gauw 😘
  5. AH:
    30 september 2017
    Wauw! Dat wordt zwaar afkicken thuis van al dat moois.... Hele fijne dag nog morgen en veilige reis. Tot snel 💋
  6. R&R:
    30 september 2017
    Veel plezier nog de laatste dag daar en een goede reis terug naar 058. Tot snel!!
  7. Sanne:
    1 oktober 2017
    Mooie reis hebben jullie gemaakt! En leuk door de verhalen te lezen jullie reis nog keer mee te maken. Wat bijzonder en prachtig land is het. Hopelijk lukt de Tafelberg vandaag nog. En goede terug reis vanavond. Liefs van ons.
  8. Froukje:
    1 oktober 2017
    Wat prachtig om te lezen wat jullie hebben beleefd!! Goede terugreis!! 😘
  9. Tineke en willem:
    1 oktober 2017
    Wat een geweldige reis ,mooi om het zo mee te lezen.
    Een veilige terug reis !!!!!
    liefs Willem en Tineke
  10. Marga:
    1 oktober 2017
    Wat fijn dat jullie ons zo op de hoogte hebben gehouden van alles wat jullie hebben meegemaakt :) Goede terugreis en tot gauw veel liefs van ons