Umhlanga Rocks, Addo, Tsitsikamma, Plettenberg bay en Oudtshoorn

26 september 2017 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Zaterdag 23 september
Om 05:00 ging vandaag de wekker in Umhlanga Rocks. Snel een ontbijt naar binnen werken en op naar het vliegveld van Durban. Daar moesten we afscheid nemen van onze Nissan X-trail, die ons de afgelopen weken overal heeft gebracht. Hij heeft het serieus zwaar gehad met alle off road ritten. Daarna het vliegtuig gepakt naar Port Elizabeth. Durban heeft een relatief klein luchthaven, dus alles ging vrij smooth en snel. De vlucht duurde ongeveer een uur. Rond 10:30 waren we in Port Elizabeth. Direct een stuk kouder dan de regio Kwazulu Natal waar we vandaan komen. Onze nieuwe huurauto (Hyundai i10) is en stuk kleiner. Dat is prima, want we zullen nu minder off road rijden. We verlaten de drukke en grote havenstad Port Elizabeth en rijden naar Addo, ongeveer een uur rijden. Vet irritant, want in deze auto zit het knipperlicht weer aan de recherkant van het stuur. Dus vaak als Emiel "linksaf" wil aangeven, gingen de ruitenwissers op volle toeren aan.
We hebben een mooie stek in Addo. Een lodge met een rieten dak en veel ruimte. We besluiten na een korte lunch onze tassen te droppen en direct naar het Addo National park te rijden. Onze laatste safari mogelijkheid. We hebben nog 3 uur de tijd om dit park (relatief klein vergeleken met het Krugerpark, maar nog altijd zo groot als een provincie) te verkennen. Dus we kunnen maar een klein gedeelte pakken. We betalen 500 rand (ongeveer €32) en we kunnen los! Wat een mooi park. Erg groen en veel mooie planten en bomen. Alles is een stuk groener. We zien weer een hoop dieren van dichtbij. Het meest indrukwekkende was toch wel het moment dat we het park willen verlaten (20 meter voor de gate), een leeuw ineens opduikt voor onze auto; tot wel 1 meter. Oog in oog staan we met de koning van het dierenrijk. Kippenvel! We schieten foto's, maar hij kan/durft niet langs onze auto en verdwijnt weer in de bosjes. Verbluft en vol adrenaline blijven wij achter in de auto. Wat was dat vet! Geen woorden. We kijken elkaar aan en hebben zojuist exact hetzelfde gevoeld.
Na deze onbeschrijvelijke afsluiting van onze laatste safari, rijden we terug naar onze lodge. We  kunnen om 18:30 aansluiten bij de lokale braai. En hoe?!! Super heerlijk gegeten met vlees, salade en groenten in overvloed. Een meer dan prima zaterdag, al vraag je het ons! ;)

Zondag 24 september
We worden wakker in Addo door alle vogel en dierengeluiden rond onze hut. Heerlijk geslapen op die Afrikaanse wijntjes van gisteravond. Vandaag hebben we ongeveer 250km voor de boeg naar Tsitsikamma. Daar zullen we slapen in het het Tsitsikamma National Park. De accomodaties staan in het park en worden door de staat beheerd. Zodra we aankomen en ons eerst door de zwaar bewaakte ingang lootsen (dat is bij ieder park het geval), rijden we door naar onze lodge. En wederom worden onze verwachtingen meer dan zwaar overtroffen. Onze lodge staat op palen, 10 grote passen verwijderd van de Indische Oceaan. We kijken serieus uit over de oceaan en het enige wat je hoort zijn de hoge golven. Hier zouden we serieus wel willen wonen, want een mooiere plek bestaat niet. Iedere dag de mooiste muziek van de wereld in je oren: geluiden van de zee... Het is echt te mooi voor woorden.
We droppen onze spullen, doen snel wat boodschappen en beginnen met onze tocht op de Tuinroute: Kuier op die Tuinroete. Een mooie wandeling door de bossen langs de kust, die uiteindelijk uitkomt bij de wankele, houten Suspension bridge. Deze brug wiebelt alle kanten op en overbrugt de kloof aan de kust. Wat een prachtige wandeling door de natuur is dit. Aan het einde van de middag zijn we terug in onze lodge. We eten steak and chips aan het strand en overnachten heerlijk met de zee op de achtergrond. Konden we de tijd maar even stilzetten. Morgenochtend willen we de Lourie-trail lopen. Daarna zullen we onze weg vervolgen naar Plettenberg Bay; het vervolg van onze Tuinroute.

Maandag 25 september
Wakker worden aan de zee, met de zilte ochtenddauw op onze lippen. We pakken de koffers in, bakken een eitje en drinken een bakje in onze lodge. We verlaten deze prachtige plek, maar gaan eerst nog de Lourie-trail doen in het National park. Wat een prachtige wandeling! Door het bos, de berg op met uitzicht over zee. Wij snappen nu wel waarom mensen zo enthousiast zijn over de tuinroute. Na deze ochtendwandeling verlaten we het Tsitsikamma National Park en rijden we langs de kust door naar Plettenberg-bay. Dit plaatsje is ook onderdeel van de tuinroute en staat bekend om de massa's toeristen in het hoogseizoen. Aangezien het nu voorjaar is in Zuid-Afrika, valt het mee met de drukte. Ons verblijf is er niet minder om, een sjeik hotel pal aan het strand. Het plan was om vanmiddag of een reservaat te bezoeken of het water op te gaan. Het reservaat wordt afgeraden en door het slechte weer vandaag (wind en regen) gaan er geen boten de zee op. Dat is erg jammer, want doordat het vandaag een nationale feestdag is, is er in het anders zo bruisende dorp nu weinig te beleven. We besluiten om de rust maar even te pakken wat te relaxen op het strand en in de omgeving. Maar dat is met dit weer niet zo boeiend. Wel hebben we een hele mooie eettent aan het strand ontdekt waar we heerlijk hebben gegeten. Bovendien hebben we vanaf het strand vanavond de eerste walvissen vanaf de kant gezien, hoe gaaf! We verwachten deze week nog meer walvissen van dichterbij te zien. Dat zou super zijn. Morgenochtend hebben we vroeg een wandeling met een gids in de omgeving.

Dinsdag 26 september
Vandaag zijn we de dag begonnen met ontbijten aan het strand. Heerlijk! Daarna hebben we met gids de Robbeberg bedwongen. Van hem hebben hebben we veel geleerd over de omgeving, maar ook de lokale tradities en de "clicks" van hun taal. We hadden een super mooi uitzicht over de zee en Plettenberg bay. Van hieraf hebben we gewoon dolfijnen en zeeleeuwen gespot. Het mooiste was wel de walvis die we toevallig voorbij zagen komen. Walvissen kunnen op 1 ademteug wel 45 minuten onder water blijven, dus dit was wel heel gaaf. Het was best een pittige klim over rotsen, keien en stijle wanden. En ja R&R, gewoon op Nikes ;). Na deze mooie wandeling zijn we in de auto gestapt naar Oudtshoorn. Via Knysna en George hebben we de prachtige kust route gereden. Knysna, een sfeervol en uit de kluiten gegroeid dorp en George, een serieus grote stad. Groter dan verwacht. Uiteindelijk kwamen we in de middag via een mooie bergpas in Oudtshoorn aan. We slapen in een gastvrij B&B, maar het is wel even weer wat minde luxe en iets minder schoon. Onze spullen meteen gedropt om vervolgens een struisvogel boerderij op te bezoeken. Daar staat Oudtshoorn om bekend. Omdat het hier zo heet en droog is, doen struisvogels het hier van oudsher goed. Vandaag de dag worden ze gefokt voor het vlees en worden ze niet ouder dan 11 maanden. De farm die wij bezoeken is meer voor de show en hier lopen dus struisvogels rond van 40 jaar. Ze kunnen wel 60 jaar oud worden! Emiel moet even verplicht op de foto met een kus van de struisvogel.
Na het bezoek is het ook al bijna avond, wat gaan de dagen belachelijk snel!! We gaan in het centrum eten waar Emiel besluit om, je raad het al, struisvogel te eten. Smaakt helemaal prima. Anita houdt het toch liever bij een pizza ;)  Morgen naar Hermanus, waar we ook erg naar uitkijken. Afrika heeft ons letterlijk in haar greep!

1. Marga:
    26 september 2017
    Wat een prachtig reisverslag weer!
    Het is geweldig om het steeds te lezen. Wat zien jullie veel zeg van het land.
    Geniet nog maar lekker van de laatste dagen :) veel liefs pap & marga
  2. André en Nathalie:
    26 september 2017
    Wat hebben jullie weer diverse avonturen beleefd! Gaaf zeg om zoveel te doen en te zien!!! Ben zeer benieuwd naar de foto’s vd leeuw 🦁.
    Geniet er nog lekker van samen!
  3. Ida en René:
    27 september 2017
    Wat is zo een individuele reis een zoveel intensere belevenis dan een georganiseerde groepsreis. (en misschien ook nog wel veiliger?). Geniet er maar van. En Anita ik zal je niet meer plagen met die luipaard.
  4. Jeanine:
    27 september 2017
    Ontzettend leuk om weer even wat te lezen , jullie zien echt zoveel veel mooi hoor!!! Ik zie het helemaal voor me 😃
    struisvogel eten gewaagd 😂 inderdaad pizza is vertrouwd anita hahahaha
    Veel plezier nog lekker genieten
  5. Caudia:
    27 september 2017
    Oh wow, ik wou dat ik bij jullie was... klinkt allemaal echt te mooi om waar te zijn!!

Geniet nig even heerlijk!!!
  6. Richard en manda:
    28 september 2017
    Geniet van jullie laatste dagen 😂😂 sorry emiel, kon het niet laten. Wat een avontuur wat jullie beleven zeg. Kijken uit om jullie belevenissen te horen en fotos te zien onder het genot van een afrikaans wijntje! 😘😘
  7. R&R:
    30 september 2017
    Je moet niet zitte aan me Nikes! :P Gaaf verhaal weer, fijne terugreis en tot snel!